Tomhetens Triumf grundar sig i ett intresse för relationen mellan konstnärlig praxis och teori genom den retorik som nyttjas för att beskriva och analysera konstverk eller konstnärskap. Retoriken blir här ett instrument för kontroll av vad som utsägs och påverkar därmed hur ett konstverk uppfattas.
Verket En performativ presentation av Tomhetens Triumf, är ett metaverk som befinner sig i glappet mellan det verkliga och det iscensatta. Vi möter här den konstnärliga personan, likväl den marknadsförda bilden av denna konstnär.
Presentationen börjar med högläsning ur konstnärsboken Tomhetens Triumf, som bl.a. avslöjar att konstnären använder sig av retorik för att manipulera sin publik som lockas ”att delta på ett påtagligt styrt sätt”. Därefter öppnar konstnären upp för frågor med publiken undertiden som manipulationen av denna fortgår, då oscillerandet mellan vem som säger vad och vad som sägs är utgångspunkten för presentationen.
En performativ presentation av Tomhetens Triumf har genomförts på Botkyrka Konsthall och Liljevalch's Konsthall.
Excerpt från En performativ presentation av Tomhetens Triumf, Botkyrka Konsthall, 2006
(Orginallängd: ca 15 min.)
Excerpt från En performativ presentation av Tomhetens Triumf, Liljevalchs Konsthall, 2007
(Orginallängd: ca 15 min.)